waar grenzen vervagen

Alsu voor een digitale camera gaat is de vraag al snel: welke? Er zijn talloze merken en modellen, die elkaar in hoog tempo opvolgen met allemaal verschillende specificaties waarbij de n – als je naar alle superlatieven in de folders kijkt – nog meer belooft dan de ander. Het wordt steeds verwarrender. Ooit hadden we een soort van scheiding tussen de compactcamera (met een kleine sensor), de digitale spiegelreflex met APS- of fullframe sensor en de buitencategorie van de digitale achterwand (met een nog grotere beeldsensor). Met de komst van de fourthird systeem camera’s (Panasonic, Olympus e.v.a.), de recentelijk getroduceerde NEX-serie van Sony (gebouwd rondom een APS-sized sensor) compactcamera’s met verwisselbare objectieven (Pentax Q, Nikon V e.a.) is het aanbod van camera’s en de diverse formaten van beeldsensors er alleen maar groter op geworden, en zijn de scheidslijnen vervaagd.

Op de vraag wat u nodig heeft moet u vooral kijken naar: (a) wat wilt u ermee gaan doen, en (b) welke eisen stelt u aan uw camera en aan de kwaliteit van de foto’s. Werkt u veel onder matige of slechte lichtomstandigheden, fotografeert u alleen op vakantie, of zoekt u een camera voor het snellere werk. Het is soms net als met auto’s, ze brengen u allemaal van A naar B, de manier waarop kan nogal verschillend zijn. Met alle camera’s kunt u fotograferen, alle camera’s leveren – binnen hun specificaties – prima foto’s. Iets meer daarover vindt u in het artikel “Beeldkwaliteit en pixels”.

Maar bovenal geldt: de foto begint bij De camera is slechts een hulpmiddel om uw visie vast te leggen!

Anneke.jpg

"It`s all aboutblue"
2000, Fotografie Hans den Boer

E van mijn allereerste digitale studio opnames, gemaakt met een Canon G1.
Deze 3 megapixel camera, in 2000 een topmodel, zou u nu bij wijze van spreken
gratis bij een pak wasmiddel krijgen. Toch was deze opname, weliswaar na enig
Photoshoppen, geschikt voor een A4 cover van een fotomagazine.